Wiele osób marzy o tym, aby zacząć pracować na własny rachunek. Oczywiście prowadzenie własnej działalności gospodarczej wiąże się z szeregiem zobowiązań, których trzeba dopilnować, ale również przynosi wiele profitów, z których można się cieszyć. Natomiast, aby założyć działalności gospodarczą i zacząć pracować na własny rachunek trzeba najpierw wiedzieć, jak to zrobić. W związku z tym postanowiliśmy przedstawić Państwu krok po kroku, jak wygląda zakładanie własnej firmy.
1. Wybranie formy działalności gospodarczej
Jest to priorytetowy punkt podczas zakładania własnej firmy. Bowiem należy się dokładnie zastanowić, jaką formę działalności chcemy prowadzić. Dla przykładu należy wybrać, czy ma to być wyłącznie jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka akcyjna, spółka komandytowa, czy też spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.
2. Wybranie formy opodatkowania działalności gospodarczej
W następnej kolejności należy zastanowić się, czy nasza firma będzie na tzw. ryczałcie, czy na VAT-ie. W większości przypadków natomiast sytuacja przedstawia się w taki sposób, że mniejsze przedsiębiorstwa preferują zryczałtowaną formę opodatkowania. Z kolei te większe, VAT.
3. Kwalifikacja działalności gospodarczej kodami PKD
Kody PKD służą zaklasyfikowaniu rodzaju działalności gospodarczej, a raczej tego, jakie usługi nasza firma będzie świadczyć. Bowiem inne są kody, jeżeli chodzi na przykład o działalność związaną z handlem, a inne, jeżeli chodzi o działalność związaną z rolnictwem.
4. Wybór dobrego biura rachunkowego
Wybór dobrego biura rachunkowego gra tutaj kluczową kwestię, ponieważ to ono będzie odpowiedzialne za rzetelnie prowadzoną ewidencję księgową przedsiębiorstwa.
5. Rejestracja firmy – wypełnienie wniosku CEIDG 1
Wniosek ten jest obowiązkowy w przypadku otwierania działalności gospodarczej. Może on zostać wypełniony również on line. Taka rejestracja działalności gospodarczej nie wiąże się oczywiście z żadnymi kosztami. Taki wniosek jest jednocześnie, również wnioskiem o uzyskanie wpisu w rejestrze REGON, jak również zgłoszeniem do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz zgłoszeniem do naczelnika urzędu skarbowego.
6. Założenie konta bankowego i wyrobienie pieczątki przedsiębiorstwa
Są to ostateczne kwestie, aczkolwiek niezbędne do prawidłowego funkcjonowania firmy.