Umowa o pracę – co powinna zawierać? Jak ją rozwiązać?

Umowa o pracę należy do jednych ze sposobów nawiązania stosunku o pracę. Zawierana jest ona między pracownikiem, a pracodawcą w formie pisemnej.

Co powinna zawierać umowa o pracę?

Otóż, umowa o pracę, zgodnie z art.29 Kodeksu Pracy, powinna zawierać takie elementy, jak:

– określenie podmiotów między, którymi następuje zawarcie umowy o pracę, a więc określenie pracodawcy i pracownika

– rodzaj wykonywanej pracy

– określenie wynagrodzenia, wraz ze wskazaniem elementów, na które to wynagrodzenie się będzie składać

– datę i miejsce zawarcia umowy

– wymiar czasu pracy

– termin rozpoczęcia pracy

– miejsce wykonywania pracy

– podpisy stron

Jeżeli chodzi o kwestię rodzaju wykonywania pracy to może zostać to określone przez podanie nazwy stanowiska, bądź funkcji. Z kolei, jeżeli chodzi o kwestię wynagrodzenia za pracę to powinno ono odpowiadać kwalifikacją pracownika, przez podanie określonej sumy brutto. Natomiast, jeżeli chodzi o wymiar czasu pracy to może zostać on wyrażony na umowie na kilka sposób, a mianowicie: czas dzienny pracy, czas tygodniowy pracy, czas miesięczny pracy, jak również czas nieprzekraczający czterech miesięcy.

Jak rozwiązać umowę o pracę?

Rozwiązanie umowy o pracę za porozumieniem stron. Zaletą takiego rozwiązania umowy o pracę jest to, że strony mogą wyznaczyć swobodny termin, kiedy taka umową ulegnie wygaśnięciu.

Rozwiązanie umowy za wypowiedzeniem. Taki sposób rozwiązania umowy charakteryzuje się tym, że może umowę wypowiedzieć zarówno pracodawca, jak i pracownik. Okres wypowiedzenia wynosi 2 dni w przypadku okresu próbnego, który nie przekraczał 2 tygodni. Okres wypowiedzenia 1 tygodnia w przypadku, gdy okres próbny był dłuższy niż 2 tygodnie. Okres wypowiedzenia 2 tygodni w przypadku, gdy okres próbny wynosił 3 miesiące. Aczkolwiek może zdarzyć się również taka sytuacja, iż rozwiązanie umowy za wypowiedzeniem nastąpi w przypadku, gdy pracodawca znajdzie się w sytuacji likwidacji, bądź upadłości. Wtedy pracownikowi przysługuje odszkodowanie, które jest wysokością pozostałego okresu wypowiedzenia. Oczywiście ma to miejsce w sytuacji, gdy w nagłych przyczyn okres wypowiedzenia zostanie skrócony przez pracodawcę, np. z okresu wynoszącego 3 miesiące, do 1 miesiąca.

Umowa o pracę – co powinna zawierać? Jak ją rozwiązać?
Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here